Bij kaakgewrichtsklachten

Kaakgewrichtsproblemen?
Kaakfysiotherapie helpt niet alleen bij kaakgewrichtsklachten, maar ook bij hoofd-, nek-, hals- en aangezichtsklachten.

Kaakgewrichtsklachten
Pijn aan de kaak is een vervelende klacht.  Kaakgewrichtsklachten zijn geen zeldzaam verschijnsel. Grofweg 6 tot 12 procent van de volwassenen heeft er wel eens last van. Een veel  gebruikte naam voor dit probleem  is  temporomandibulaire dysfunctie (TMD)

Wat zijn de verschijnselen van kaakgewrichtsklachten?
-pijn of vermoeidheid van de kauwspieren
-Het niet goed kunnen openen van de mond
-Pijn van het kaakgewricht, soms gevoeld in of rond het oor
-Knappende of krakende kaakgewrichten
-Overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen
-Abnormale slijtage van het gebit, door bijvoorbeeld knarsen of klemmen

Ook oor-, hoofd- en nekpijn kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauworgaan.

Wat zijn de oorzaken van kaakgewrichtsklachten ?
Een duidelijke oorzaak is niet aan te wijzen, meestal gaat het om een combinatie van verschillende oorzaken. De belangrijkste zijn:

·         Beperkte beweeglijkheid van het kaakgewricht
In het kaakgewricht bevindt zich een kraakbeenschijf (de discus).
Het kan voorkomen dat de discus iets verschuift, waardoor er een knap ontstaat in een of beide kaakgewrichten. Soms is de discus zo verschoven dat de beweging van de onderkaak hierdoor wordt gehinderd en de mondopening beperkt is.

Door een trauma, slijtage of na een operatie kan het kaakgewricht ook een beperkte beweeglijkheid geven.

·         Afwijkend mondgedrag
Afwijkende bewegingen van het kauwstelsel, die een gewoonte zijn geworden, zoals langdurig je kiezen op elkaar te klemmen of tandenknarsen ( wat vooral ?s nachts plaatsvindt). Ook nagelbijten, wangzuigen, lipbijten of tongpersen kunnen tot klachten leiden. Deze gewoontes noemt men ?parafuncties?.

Door deze mondgewoonten kunnen de kauwspieren en/of kaakgewrichten overbelast raken.

·         Stress
Er kan ook sprake zijn van een te hoge spierspanning als gevolg van een langdurige stress situatie door werk of persoonlijke omstandigheden.

Wat kan een kaakfysiotherapeut voor u betekenen?
Na de intake en het onderzoek bespreekt uw fysiotherapeut met u wat de aard en oorsprong van de klacht is. Indien nodig volgt ook een onderzoek van hoofd, nek en aangezicht. Na bespreking van het behandelplan kan de behandeling vervolgens bestaan uit:

·         Oefeningen voor het kaakgewricht ten behoeve van de verbetering van de spier- en de gewrichtsfunctie.

·         Specifieke adviezen over bepaalde eet- en kauwgewoonten.

·         Bewustwording van afwijkend mondgedrag en/ of invloed van stress.

·         Evt. behandeling van hoofd-, nek- en aangezichtsklachten.